onsdag 8 april 2009

Information om S*Guaranas katteri




Information om S*Guarana´s katteri

Till att börja med vill jag kort presentera den person som står bakom stamnamnet S*Guaranas. Jag heter Sara Johansson och är 33 år. Jag och min sambo Gunnar bor på landet i Åbyn, Burträsk. För mig är valet av ras viktig, den ska passa dig som person och de personer du har som närmast. För mig är Cornishen en katt som överraskar, den social och gosig men ändå livlig och orädd. Jag kommer ihåg när vår första Cornish Dessie kom, som treåring, hur mjuk och len hennes päls var.

Jag känner en värme i hjärtat över våra katters närvaro och uttryck. Cornishen är även oftast mycket viljestark, jag tror nästan att jag har mött min "överman"! Katterna är en välsignelse för mig, de är härliga kompanjoner i både vårt och torrt.

Våra katter är först och främst sällskapsdjur/familjemedlemmar och deras hälsa har stor betydelse för oss. Att föda upp katter är för oss främst en intressant och givande hobby. Vi kommer att föda upp cirka 1 - 2 kullar per år men vårt fokus kommer inte att ligga på kvantitet utan på kvalitet. Vi kommer att fara på utställningar med de katter som passar för detta. Utställning är ett bra sätt för mig som uppfödare att få "ett betyg" eller en utvärdering av mitt avelsarbete. Jag tror att en kontakt med andra uppfödare kan lära alla mycket inom avelsarbetet, därför väljer jag att kontakta och diskutera problem eller parningar med andra kunniga uppfödare för att verka för rasens bästa. Hanna Halldin som har uppfödnigen S* Brave New Curl är en av de uppfödare som jag respekterar högt. Vi har köpt vår lilla Gates of Babylon av henne och är väldigt tacksamma för att få dela hemmet med henne. Vi vill ge kattungarna som föds hemma hos oss en stabil grund och mycket tid för att de senare ska växa upp till starka individer. Vårt mål är att föda upp friska och rastypiska individer med bra temprament.

Alla våra avelskatter kommer regelbundet att testas för FIV/FelV (infektion som kan överföras genom bett, parning osv.) och HCM (en ärftlig hjärtsjukdom). Alla våra avelskatter blodgrupperas, dessutom vaccineras katterna, ras som huskatt, mot kattsnuva och kattpest samt är id - märkta med chip. De avmaskas regelbundet och vi har regelbunden kontakt med kunniga veterinärer.

Våra katter äter Royal Canin torrfoder samt blötmat av samma märke eller Mjau blötmat.

S*Guarana´s katteri följer SVERAKS regler vid försäljning av kattungar.





Kattungarna från S*Guaranas är:

- Registrerade i SVERAK med stamtavla
- Vaccinerade 2 gånger mot kattsnuva och kattpest (grundvaccination)
- Id-märkta med chip
- Veterinärbesiktade
- Minst 12-13 veckor gamla och väger minst 1 kg
- avmaskade
- Rumsrena
- Försäkrade hos Agria i 3 år för dolda fel (ej vanlig veterinärs och livförsäkring)
- Omhuldade och älskade

Kattungepaket från Royal Canin samt leksak. Livslångt stöd och hjälp från mig som uppfödare .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar